Vrienden Nomadland
 © Koen Vanmechelen
Nieuws vanuit LABIOMISTA
Koen Vanmechelen in officiële selectie van 60ste Biënnale van Venetië   De Ark van Vanmechelen  VENETIË - Met het project ‘Looking for the Ark’ maakt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen deel uit van de officiële selectie van de 60ste Biennale di Venezia. Op uitnodiging van het Padiglione Venezia presenteert Vanmechelen werk op twee iconische locaties: in de vijver van het Venetiaanse paviljoen in de Giardini en in TESA 99 in het Arsenale Nord. De Biënnale loopt van 20 april tot 24 november 2024.    ‘Foreigners Everywhere’, het thema van deze 60ste editie, sluit nauw aan bij de kernthematiek in Vanmechelens wijdlopig oeuvre. Met zijn Kosmopolitische Renaissance roept de kunstenaar in een gemondialiseerde wereld op tot een duurzame balans tussen het lokale en het globale, natuur en cultuur. Dat kan enkel via continue kruisbestuiving en transformatie. Op de biënnale is Vanmechelens monumentale installatie ‘Looking for the Ark’ een filosofische verbeelding van de veerkracht en kwetsbaarheid van dat nieuwe leven. Vanmechelen vertaalt zijn visie in een diptiek; twee kunstwerken  - een kind en een ark - op twee verschillende locaties maar met elkaar verbonden. “‘Looking for the Ark’ vormt een weerspiegeling van de reis van de mensheid, verankerd in de geest en geschiedenis van Venetië zelf, maar ook een ode aan de toekomst waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen”, vertelt Vanmechelen.     Looking for the Ark Uit de vijver van het Paviljoen van Venetië verrijst een kind in zwart marmer uit het water. Dit sculptuur van 2 meter hoog, is gebaseerd op Adriano Cecioni's ‘Bambino con Gallo’ (1868), onderdeel van de vaste collectie van het Uffizi in Firenze waar Vanmechelen in 2022 exposeerde. Vanmechelen vervangt het oorspronkelijke haantje door een bronzen anker en voegt een glazen ketting toe. “Het kind worstelt zichtbaar met het anker, terwijl het met zijn voeten al in het water staat. Op zoek naar standvastigheid en verankering, lijkt het bijna te zwichten onder het gewicht”, vertelt Vanmechelen. De sculptuur verbeeldt zo ook Venetiës zoektocht naar een duurzame toekomst. “Venetië is voor cultuur wat de Galapagoseilanden zijn voor natuur”, stelt de kunstenaar. Voor mogelijke antwoorden op deze zoektocht kijkt het kind richting Arsenale Nord. Op deze legendarisch scheepssite, getuigend van Venetiës maritieme karakter en eeuwenoude melting pot van mensen en ideeën, ontdekken bezoekers het tweede luik van Vanmechelens installatie. Noah’s Ark In Tesa 99 worden bezoekers begroet door hetzelfde anker, ditmaal in glas. Centraal in de ruimte staat ‘Noah’s Ark’, Vanmechelens hedendaagse interpretatie van de Venetiaanse waterbus, de vaporetto. De kunstenaar transformeert dit iconische Venetiaanse symbool in een drijvende galerij. De boot, beladen met sculpturen van glas, brons, taxidermie en 3D-print, vervoert een microkosmos van onze wereld. De videobeelden tonen een overbevolkte vaporetto met, verspreid over het schip, belangrijke figuren als passagiers die mee onze geschiedenis en toekomst vormgeven - van Frida Kahlo tot Albert Einstein, en van Mahatma Gandhi tot Moeder Teresa. Elk draagt een boodschap die de grenzen van tijd en geografie overstijgt. Het dak van de ark biedt toevlucht aan een verscheidenheid van bomen en dieren; half in glas, half in taxidermie en brons. Deze met uitsterven bedreigde soorten fungeren als een aangrijpende herinnering aan de impact van het Antropoceen. Half in ons rijk, half in een ander, zijn ze een oproep tot een groter ecologisch bewustzijn. Vanmechelen: “De ark is een plaats waar de wereld samenkomt, maar ze fungeert ook als waarschuwing. Als we er niet in slagen om samen een nieuwe wereld te creëren, zal het schip zinken. Er is geen ontsnappen aan, de space shuttle ten spijt. Tegelijk is het kunstwerk een ode aan de toekomst, een duurzame maatschappij, waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen." Want wij zijn de anderen, stelt Vanmechelen, een boodschap die ook gedragen wordt door het kunstwerk ‘Book of Genome’. Tot slot verwijst de kunstenaar met twee glazen sculpturen van neanderthalers en een grote neon naar het belang van de geschiedenis; onze toekomst wordt gebouwd van wat we al dan niet van het verleden onthouden. Met de Biënnale als achtergrond, spoort ‘Looking for the Ark’ ons aan om de turbulente wateren van ons bestaan te navigeren in volle bewustzijn, met verantwoordelijkheid, en met hoop. “De ark is een plaats waar de wereld samenkomt, maar ze fungeert ook als waarschuwing. Als we er niet in slagen om samen een nieuwe wereld te creëren, zal het schip zinken. Er is geen ontsnappen aan, de space shuttle ten spijt. Tegelijk is het kunstwerk een ode aan de toekomst, een duurzame maatschappij, waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen." Koen Vanmechelen       GLASSTRESS 8½ Tot slot participeert Vanmechelen ook dit jaar in GLASSTRESS, een groepstentoonstelling op het glaseiland Murano, georganiseerd door Berengo Studio. GLASSTRESS 8½ wordt gecureerd door Umberto Croppi; "De wereld van glas is een betoverende wereld waarin de meest ongelooflijke ideeën vorm kunnen krijgen. Met GLASSTRESS geeft Adriano Berengo en zijn meester-glasblazers wereldbekende kunstenaars een unieke plek om te experimenteren met glastechnieken en -effecten.” Vanmechelen stelt er twee werken tentoon; Crosstalk en New Generation. De tentoonstelling is een eerbetoon aan filmmaker Federico Fellini en zijn gelijknamige meesterwerk 8½, een film die draait om het thema van artistieke creatie. Het benadrukt ook de achtste editie van Glasstress in Venetië met de ½ als verwijzing naar het speciale project in Tesa 99. Onder de meer dan 30 andere kunstenaars bevinden zich Laure Prouvost, Wael Shawky, Ai Weiwei en Chila Kumari Burman.     
2024, photo by Francesco Allegretto
Vrienden Nomadland
 © Koen Vanmechelen
Nieuws vanuit LABIOMISTA 
Koen Vanmechelen in officiële selectie van 60ste Biënnale van Venetië   De Ark van Vanmechelen   VENETIË - Met het project ‘Looking for the Ark’ maakt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen deel uit van de officiële selectie van de 60ste Biennale di Venezia. Op uitnodiging van het Padiglione Venezia presenteert Vanmechelen werk op twee iconische locaties: in de vijver van het Venetiaanse paviljoen in de Giardini en in TESA 99 in het Arsenale Nord. De Biënnale loopt van 20 april tot 24 november 2024.    ‘Foreigners Everywhere’, het thema van deze 60ste editie, sluit nauw aan bij de kernthematiek in Vanmechelens wijdlopig oeuvre. Met zijn Kosmopolitische Renaissance roept de kunstenaar in een gemondialiseerde wereld op tot een duurzame balans tussen het lokale en het globale, natuur en cultuur. Dat kan enkel via continue kruisbestuiving en transformatie. Op de biënnale is Vanmechelens monumentale installatie ‘Looking for the Ark’ een filosofische verbeelding van de veerkracht en kwetsbaarheid van dat nieuwe leven. Vanmechelen vertaalt zijn visie in een diptiek; twee kunstwerken  - een kind en een ark - op twee verschillende locaties maar met elkaar verbonden. “‘Looking for the Ark’ vormt een weerspiegeling van de reis van de mensheid, verankerd in de geest en geschiedenis van Venetië zelf, maar ook een ode aan de toekomst waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen”, vertelt Vanmechelen.   Looking for the Ark Uit de vijver van het Paviljoen van Venetië verrijst een kind in zwart marmer uit het water. Dit sculptuur van 2 meter hoog, is gebaseerd op Adriano Cecioni's ‘Bambino con Gallo’ (1868), onderdeel van de vaste collectie van het Uffizi in Firenze waar Vanmechelen in 2022 exposeerde. Vanmechelen vervangt het oorspronkelijke haantje door een bronzen anker en voegt een glazen ketting toe. “Het kind worstelt zichtbaar met het anker, terwijl het met zijn voeten al in het water staat. Op zoek naar standvastigheid en verankering, lijkt het bijna te zwichten onder het gewicht”, vertelt Vanmechelen. De sculptuur verbeeldt zo ook Venetiës zoektocht naar een duurzame toekomst. “Venetië is voor cultuur wat de Galapagoseilanden zijn voor natuur”, stelt de kunstenaar. Voor mogelijke antwoorden op deze zoektocht kijkt het kind richting Arsenale Nord. Op deze legendarisch scheepssite, getuigend van Venetiës maritieme karakter en eeuwenoude melting pot van mensen en ideeën, ontdekken bezoekers het tweede luik van Vanmechelens installatie.
Noah’s Ark In Tesa 99 worden bezoekers begroet door hetzelfde anker, ditmaal in glas. Centraal in de ruimte staat ‘Noah’s Ark’, Vanmechelens hedendaagse interpretatie van de Venetiaanse waterbus, de vaporetto. De kunstenaar transformeert dit iconische Venetiaanse symbool in een drijvende galerij. De boot, beladen met sculpturen van glas, brons, taxidermie en 3D-print, vervoert een microkosmos van onze wereld. De videobeelden tonen een overbevolkte vaporetto met, verspreid over het schip, belangrijke figuren als passagiers die mee onze geschiedenis en toekomst vormgeven - van Frida Kahlo tot Albert Einstein, en van Mahatma Gandhi tot Moeder Teresa. Elk draagt een boodschap die de grenzen van tijd en geografie overstijgt. Het dak van de ark biedt toevlucht aan een verscheidenheid van bomen en dieren; half in glas, half in taxidermie en brons. Deze met uitsterven bedreigde soorten fungeren als een aangrijpende herinnering aan de impact van het Antropoceen. Half in ons rijk, half in een ander, zijn ze een oproep tot een groter ecologisch bewustzijn. Vanmechelen: “De ark is een plaats waar de wereld samenkomt, maar ze fungeert ook als waarschuwing. Als we er niet in slagen om samen een nieuwe wereld te creëren, zal het schip zinken. Er is geen ontsnappen aan, de space shuttle ten spijt. Tegelijk is het kunstwerk een ode aan de toekomst, een duurzame maatschappij, waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen." Want wij zijn de anderen, stelt Vanmechelen, een boodschap die ook gedragen wordt door het kunstwerk ‘Book of Genome’. Tot slot verwijst de kunstenaar met twee glazen sculpturen van neanderthalers en een grote neon naar het belang van de geschiedenis; onze toekomst wordt gebouwd van wat we al dan niet van het verleden onthouden. Met de Biënnale als achtergrond, spoort ‘Looking for the Ark’ ons aan om de turbulente wateren van ons bestaan te navigeren in volle bewustzijn, met verantwoordelijkheid, en met hoop. “De ark is een plaats waar de wereld samenkomt, maar ze fungeert ook als waarschuwing. Als we er niet in slagen om samen een nieuwe wereld te creëren, zal het schip zinken. Er is geen ontsnappen aan, de space shuttle ten spijt. Tegelijk is het kunstwerk een ode aan de toekomst, een duurzame maatschappij, waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen." Koen Vanmechelen   GLASSTRESS 8½ Tot slot participeert Vanmechelen ook dit jaar in GLASSTRESS, een groepstentoonstelling op het glaseiland Murano, georganiseerd door Berengo Studio. GLASSTRESS 8½ wordt gecureerd door Umberto Croppi; "De wereld van glas is een betoverende wereld waarin de meest ongelooflijke ideeën vorm kunnen krijgen. Met GLASSTRESS geeft Adriano Berengo en zijn meester-glasblazers wereldbekende kunstenaars een unieke plek om te experimenteren met glastechnieken en -effecten. ” Vanmechelen stelt er twee werken tentoon; Crosstalk en New Generation. De tentoonstelling is een eerbetoon aan filmmaker Federico Fellini en zijn gelijknamige meesterwerk 8½, een film die draait om het thema van artistieke creatie. Het benadrukt ook de achtste editie van Glasstress in Venetië met de ½ als verwijzing naar het speciale project in Tesa 99. Onder de meer dan 30 andere kunstenaars bevinden zich Laure Prouvost, Wael Shawky, Ai Weiwei en Chila Kumari Burman. 
2024, photo by Francesco Allegretto